5 tips voor als mediteren niet lukt

Je kunt gewoon niet mediteren. Je wilt het wel, je hebt het geprobeerd, maar het lukt je gewoon niet om je gedachten een halt toe te roepen of om genoeg te ontspannen. Je weet hoe goed meditatie is voor je lichaam en geest en je hebt al van alles gelezen over meditatie op gezondheids- en wellness websites en social media. Waarom lukt het jou niet? 

Je bent niet de enige en er is helemaal niets mis met je! Mediatie kan verschillende vormen aannemen, maar in de kern gaat het om werkelijk aanwezig te zijn en bewust. Je bent je bewust van wat er binnen in je en buiten om je heen gebeurt en je accepteert dit. Meditatie gaat erover dat je jezelf aanleert mee te deinen op de flow van het leven terwijl je in balans blijft zodat je niet ten prooi valt aan je gedachten, emoties, andere mensen of gebeurtenissen. Je kunt ook mediteren zonder dat je het merkt, laten we eens kijken hoe dat in zijn werk gaat!

1. Doe iets alledaags

Kies iets wat je elke dag doet, zoals tandenpoetsen, je koffie drinken of je kleren strijken. De volgende keer dat je aan deze taak begint doe je het met aandacht. Je brengt de aandacht van alle zintuigen naar deze handeling. Als je je koffie drinkt, ruik dan eens het aroma, voel de warmte van het kopje terwijl je het in je handen vasthoudt en volg de warmte als je een slok neemt. Wanneer je al je zintuigen naar een taak brengt en je geeft deze taak jouw complete aandacht, dan bevind je je in het huidige moment. Dat is de essentie van meditatie.

2. Neem een bad of een douche

Een bad nemen is een van de weinige momenten dat we het fijn vinden om alleen te zijn en te genieten van onze privacy. We hebben geen computers, telefoons of onderbrekingen en we kunnen gewoon zijn. Water brengt ons tot rust, ontspant en reinigt ons. Geniet van het bad en word je bewust van het plezier dat schuilt in gewoon zijn. Als je dit regelmatig oefent zul je versteld staan hoeveel lichter en schoner je je vanbinnen zult gaan voelen.

3. Doe iets creatiefs.

Als we ons bezighouden met een creatieve hobby of passie zijn we in feite bezig om te mediteren. Iets creëren stelt ons in staat om ons te richten op wat er voor ons ligt en belemmert het zorgen maken over het verleden of de toekomst. We zitten midden in het absorberende proces, vol van de vreugde van het creëren en zijn potentieel. Of je nu schildert, bergen beklimt, paal danst of in de tuin werkt, alles wat je liefhebt zal je helpen aanwezig te zijn in het nu. Maak dus genoeg tijd vrij voor je hobby en passies, of begin vandaag met iets als je leven geen ruimte voor creativiteit meer laat. Begin nu, plan creatieve tijd in een keer per maand, per week of tover iedere dag om in een creatieve dag!

4. Ga wandelen.

Je kunt overal wandelen, maat kies als het mogelijk is, plaatsen uit die je mooi vind zoals de zee, het bos of de bergen. Er is een energie die ons naar dit soort plekken heen roept. Het maakt op zich niet uit waar je wandelt, als je er maar echt aanwezig bent. Voel het weer (de warmte van de zon, de wind of de sneeuw), wees je bewust van hoe je voeten contact maken met de aarde en hoe je lichaam beweegt. Wat kun je zien en horen om je heen? Hoe gaat je adem door je heen terwijl deze door je neusgaten vloeit? Als we dit doen, ervaren we pas echt wat het betekent om mindful te leven.

5. Word lid van een meditatiegroep

Als je dit doet weet je tenminste zeker dat je zult mediteren, maar het wordt tenminste niet moeilijk of eng. Lid worden van een meditatiegroep is een fantastische manier om je doel te bereiken omdat je mensen met dezelfde interesses zult ontmoeten en je zult een grotere kans hebben om te blijven mediteren vanwege de groepssteun. Je maakt bovendien nieuwe vrienden! Er zijn genoeg groepen om uit te kiezen, kijk eens in jouw stad.

Als je een of meerdere van deze tips in de praktijk brengt zul je merken dat je hoe dan ook zonder dat je het misschien had verwacht toch aan het mediteren bent. Zie je wel, niet zo eng of moeilijk als gedacht toch?

{Dit artikel is vertaald bewerkt en in zijn oorspronkelijke vorm hier te vinden.}

{Een andere manier om gelijkgestemden te ontmoeten en meditatiegroepen te vinden is om bijvoorbeeld lid te worden van onze Facebookpagina!}

 

 

 

Lees ook:Tips om mediteren vol te houden
Lees ook:Meditatief wandelen in Leiden
Lees ook:Meditatief wandelen in Leiden
Lees ook:Leren mediteren in een dag
Lees ook:5 mediteer tips voor beginners

1 Reacties // Reageer

One thought on “5 tips voor als mediteren niet lukt

  1. Sabine

    Ga eens naar een meditatie vanuit het concept stadsverlichting. Je komt in stilte binnen en je gaat in stilte weg. Zo kun je “proeven” en ontmoet je gelijkgestemden.
    Hartegroet,
    Sabine

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>