Tips om mediteren vol te houden

{door Saskia Bogaart}

Mediteren is gezond. Wie regelmatig mediteert, kan beter met stress omgaan, voelt zich beter en is uitgeruster. Neurowetenschappers hebben dan ook aangetoond dat meditatie meetbare, positieve effecten op het brein heeft. Er is echter een grote maar: je moet het wél regelmatig doen. Hoe integreer je meditatie in je drukke dagelijkse bestaan?

Drie keer per dag, twintig minuten mediteren, raadde mijn meditatielerares dringend aan. Ik keek haar aan alsof ze gek geworden was. Hallo? Ik werk, ik heb kleine kinderen, ik sport en ik heb een sociaal leven. Ze was niet gevoelig voor mijn argumenten… Het optimale effect van meditatie bereik je door dagelijks te mediteren. Punt uit. Met deze tips lukt het. Soms.

Vijf minuten mediteren
Iets is beter dan niets. Zelfs met een volle agenda en drukke bezigheden kan je wel een paar keer per dag vijf minuten vinden om je ogen te sluiten en even met je aandacht naar binnen te keren. Desnoods op het toilet.

Met de ogen open
Er is een aantal meditatietechnieken dat je ook kunt toepassen met open ogen, zoals ascenden. Handig voor in de trein of tijdens het sporten. Het is over het algemeen iets minder effectief dan mediteren met gesloten ogen, maar als je beide vormen combineert, helpt het je toch.

Mediteer in bed
Naar bed gaan doe je elke avond. Maak er een gewoonte van om voor het slapen gaan even te mediteren. Bijvoorbeeld met een geleide meditatie op je mp3-speler. Even doorzetten en na een tijdje weet je niet beter. Vergelijk het maar met tandenpoetsen.

Wees lief voor jezelf
Is het niet gelukt om te mediteren? Een dag, een week, een maand? Wees niet hard voor jezelf. Blijf niet hangen in gedachten als ‘maar ik moet’ of ‘dit lukt nooit’. Begin gewoon opnieuw en opnieuw en opnieuw. Oefening baart kunst.

Ga op meditatieles
Samen mediteren is vaak makkelijker dan alleen mediteren. Alsof je meelift op de groepsenergie. Een wekelijkse meditatiegroep is daarom handig. Kun je ook al je vragen over meditatie kwijt. Bovendien zet je jezelf weer op het goede spoor door naar les te gaan als je een aantal dagen ‘vergeten’ bent te mediteren.

flickr alicepopkorn

{copyright beeld AlicePopkorn via Flickr}

Lees ook:Mediteren voor beginners
Lees ook:Mediteren om hart- en vaatziekten tegen te gaan
Lees ook:Mantra zingen en meditatie
Lees ook:Vijf minuten meditaties
Lees ook:Mediteren met Natasja Kuipers

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>