5 mediteer tips voor beginners

{Door Donata van der Rassel}

Hoewel het inmiddels bekend is dat mediteren gezond is en stress verlagend werkt, is de drempel om te gaan zitten voor veel mensen nog erg hoog. Er bestaat een hardnekkig idee dat je iets moet als je mediteert. Je moet ontspannen, je moet een mooie ervaring hebben, je moet de oplossing voor je probleem vinden etc. Wij zetten vijf tips op een rijtje zodat je meditatie op je eigen manier kunt verkennen. 

1. Vind een prettige plek om te zitten

Het is erg belangrijk dat je een fijne plek vind waar je ongestoord kunt zitten. Dit kan in je slaapkamer zijn bijvoorbeeld, in ieder geval een kamer waar je zo min mogelijk wordt gestoord. Het is beter voor de energie in de kamer als er weinig of geen elektrische apparaten in de kamer zijn. Let erop dat de temperatuur goed is en sla eventueel een deken om je heen als je denkt dat je het koud zult krijgen. Het kan fijn zijn om bij het raam te zitten of met een muur in de rug in plaats van midden in de kamer. Op die manier voel je je energetisch ‘gesteund’. Voel wat voor jou de beste plek is.

2. Zit zo comfortabel mogelijk.

Het is een mythe dat je in volledige lotuspose moet mediteren. De enige regel (voor zover dat een regel is) is dat je probeert te zitten. Simpelweg omdat je grote kans hebt in slaap te vallen als je ligt. De ontspanning die zich meester van je maakt tijdens de meditatie wekt namelijk in eerste instantie de lichamelijke vermoeidheid in de hand; dit gebeurt bijvoorbeeld ook vlak voordat je in slaap valt. Doordat je blijft zitten blijf je wakker en kun je door deze initiële ontspanning heen naar een diepere ontspanning van lijf en geest. Als je voelt dat je been in slaap valt, ga dan anders zitten. Het maakt niet uit in wat voor houding je zit als je maar probeert je rug recht te houden en je ogen gesloten. Als je rug recht is kan de energie (of prana) goed door je heen stromen. Houdt je de ogen gesloten dan zorg je ervoor dat je niet uit je concentratie wordt gehaald, maar houdt je de blik naar binnen.

3. Zoek de methode die voor jou werkt (of helemaal geen methode)

Als je graag naar een mantra luistert of er een zingt doe dat dan. Geef jezelf de tijd om tot jezelf te komen. Laat de gedachten maar komen de eerste tien minuten. Probeer er niets mee te ‘ doen’, maar wijs ze ook niet af. Breng het bewustzijn meer en meer naar binnen tot je jezelf stiller voelt worden. Concentreer je op het punt tussen de ogen (ajna). Herhaal een woord steeds opnieuw bijvoorbeeld ‘aum’. Iedere keer als je een gedachte krijgt herhaal je aum, breng je jezelf terug naar aum. Denk niet na over het nadenken. Oordeel niet. Er moet niets. Je zit. Je bent. Als het een keer niet wil lukken blijf dan niet krampachtig een uur zitten. Ga iets anders doen. Probeer het morgen opnieuw.

4. Doe niets

Laat het idee los dat je mediteert om iets te bereiken. Als je mediteert in een groep en je hoort daarna verhalen over kleuren, geluiden en bijzondere ervaringen, denk dan niet dat er iets mis met jou. Of dat je niet voldoet, spiritueel nog niet ver genoeg bent etc. De overgrote meerderheid van mensen merkt een leven lang niets opmerkelijks tijdens het mediteren afgezien van de rust die het brengt in het dagelijks leven. Voor mediteren kun je aanleg hebben dus het geldt ook andersom: denk niet dat je bijzonder bent als je iets bijzonders meemaakt tijdens de meditaties. De grenzen van het bewustzijn verkennen is een levenslange ontdekkingsreis, als je een hoekje denkt te kennen, is het nog altijd maar een fractie van het geheel. Denk niet dat je het universum kent als je een ster hebt gezien.

5. Mediteer wanneer het jou uitkomt

Je hoeft niet ‘s ochtends te mediteren of per se ‘s avonds. Er bestaat geen perfecte tijd. Als er een perfect moment is, dan is dat het moment dat jouw gemoedstoestand erom vraagt, maar sommige mensen gedijen goed bij regelmaat. Het kan dus helpen om een vast tijdstip te creëren voor je meditatie. Zo zijn rituelen ontstaan; om ons een handje te helpen. Het is jammer dat de regels van die rituelen vaak de overhand krijgen en ons beperken in plaats van helpen. Laat dat dus niet gebeuren.

Als je mediteert, zorg je voor jezelf. Je geeft geestelijk aandacht aan jezelf, op die manier hou je jezelf in balans. Als je meer gaat mediteren zul je uiteindelijk gevoeliger worden voor je eigen behoeftes in het dagelijks leven en kun je makkelijker grenzen aangeven waardoor je (hopelijk) minder stress zult gaan ervaren. Meditatie werkt dus altijd door in je leven. Wil je meer lezen over meditatie? Lees dan bijvoorbeeld De geheimen van meditatie van davidji of experimenteer met mediatie in een (yoga)groep. Mediteren in een groep kan erg krachtig zijn omdat je als het ware wordt gedragen door de groepsenergie, bovendien geeft een groep je de motivatie om te gaan. Als je durft naar binnen te kijken zul je een ongekende rijkdom aantreffen die je zal verbazen en zal versterken.

{Copyright beeld Creative Commons Flickr Relaxing music}

 

 

Lees ook:Tips om mediteren vol te houden
Lees ook:Mediteren voor beginners
Lees ook:Mediteren? (bijna) iedereen doet het!
Lees ook:Mediteren voor beginners
Lees ook:Introductieworkshop NU-meditatie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>