Ademtherapie? Lees Adempauze!

Veel chronische aandoeningen en ziekten zijn het gevolg van te diepe ademhaling. Met ademtherapie gebaseerd op de inzichten van de Russische arts Buteyko leer je om je ademhalingspatroon te normaliseren. Door organen en weefsels weer van de juiste hoeveelheid zuurstof te voorzien, nemen ziektesymptomen af en de koolzuurgashuishouding te verbeteren. Hoe dit werkt, legt ademtherapeut Jan Vorst uit in zijn boek Adempauze. Interessante materie, want met ademtherapie kun je zelf de regie krijgen over veel aandoeningen.


Veel mensen ademen voortdurend te veel. Dat is niet goed. In tegenstelling van wacht vaak gedacht wordt. ‘Lekker diep ademhalen’ klinkt aantrekkelijk, maar is niet altijd goed voor de gezondheid. Als we inademen komt er lucht, waaronder zuurstof, in onze longen. Met het uitademen blazen we lucht uit met koolzuurgas. Koolzuurgas vervult echter een aantal essentiële functies in ons lichaam. Door de normale ademhaling te herstellen, blijft er meer koolzuurgas in het lichaam. En dat is – in de juiste verhouding – gezond.

150 aandoeningen

Buteyko legde het verband tussen overmatig ademen en chronische aandoeningen. Hij onderscheidt circa 150 aandoeningen die direct of indirect zijn toe te schrijven aan een ontspoorde ademhaling. Van allergieën tot astma, van chronische vermoeidheid tot hartproblemen, van paniekaanvallen tot slaapstoornissen.

Stress en invloed op ademhalen

Stress is een grote boosdoener als het om deze aandoeningen gaat. Wat gebeurt er in je lichaam bij een stressreactie? De adrenalineproductie gaat omhoog, de hartslag wordt hoger. De spijsvertering vertraagt, omdat die even niet belangrijk is. De bloedstollingsfactoren stijgen als voorbereiding op mogelijke wonden. En de ademhaling wordt dieper. Als de stress aanhoudt –chronisch wordt – dan kan de diepe ademhaling permanent worden! Desastreus voor je welbevinden. Ook voeding heeft impact op de kwaliteit van ademhaling. In het kort: dierlijke eiwitten (melk, kaas, vlees en vis) maken de ademhaling dieper. Groenten en fruit hebben daarentegen een positieve invloed.

Hoe zit het met jouw adem?

Maar hoe weet je nu of je goed ademhaalt? Hoe zit het met jóuw ademhaling? Met ademtherapie wordt allereerst vastgesteld of je normaal, te weinig of te veel ademhaalt. Zoals gezegd, het te veel ademhalen komt verreweg het meeste voor. Je kunt dit zelf thuis testen door je controlepauze te meten.

Controlepauze meten

Pak een stopwatch. Ga rustig rechtop zitten. Adem rustig in én uit door de neus. Na een normale uitademing knijp je voorzichtig de neus dicht en start je de stopwatch. Hoeveel seconden duurt het tot de eerste aandrang om weer te ademen komt? Dit aantal seconden wordt de controlepauze genoemd. Een controlepauze van 25 seconden of hoger beschermt je tegen de meeste chronische aandoeningen. Maar echt gezonde personen hebben een adempauze van 40 seconden of meer!

Ademen door de neus

Heb je een controlepauze die onder de 40 seconden is? Dan ben je geen uitzondering! Een eerste slag is gewonnen als je door je neus gaat ademen. Hele volksstammen ademen door hun mond. Ademen door de neus, zowel in als uit, maakt de ademhaling echter efficiënter. Er komt meer zuurstof in het hart, de spieren en andere organen en je koolzuurgashuishouding verbetert.

Oefenen, oefenen

In Adempauze staan nuttige oefeningen voor ademtherapie. Bijvoorbeeld de noodoefening. Een goed idee als je lijdt aan astma, hoge bloeddruk of andere kwalen. Je kunt er vrijwel direct symptomen van een astma-aanval, migraine of maagkramp mee verlichten. Ook geeft Jan Vorst tips hoe je de ademoefeningen toepast bij kinderen. Wie zich de ademoefeningen echt goed eigen kan maken, kan het beste terecht bij een ademtherapeut geschoold in de methode van Buteyko.

Adempauze: een prettig boek over ademtherapie

Adempauze leest makkelijk weg, ook al is het een specifiek en soms complex onderwerp. Je kunt merken dat de auteur jarenlang journalist is geweest. Hij schrijft makkelijk. Ook is de toon persoonlijk: de eigen ervaringen van Jan Vorst komen in het boek ter sprake. Op een prettige, open en niet overheersende manier. Zo leren wij dat de schrijver zelf als astmapatiënt erin slaagde zijn ademhaling te normaliseren met ademtherapie en zijn klachten te overwinnen.  Adempauze staat bovendien vol oefeningen, ervaringsverhalen en wetenschappelijk onderzoek.

Ik waardeer ook het eerlijke verhaal in het boek: ademtherapie is niet altijd makkelijk, het kost moeite maar levert veel op. De moeite waard!

Meer weten? Lees dan Adempauze of bezoek de website van Jan Vorst.

 

 

 

Lees ook:Ontspannen met de wisselende neusgatademhaling
Lees ook:Oefening 2: Ademhaling
Lees ook:Boek van de yogajuf van Deepak Chopra
Lees ook:Unieke work-out voor jong en oud: Top Fit!
Lees ook:Emile Ratelband geeft somatologie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>