Ontspannen met de wisselende neusgatademhaling

Ken jij de wisselende neusgatademhaling? Volgens de traditionele Indiase geeneeswijze Ayurvedais deze manier van ademhalen een van de beste remedies tegen stress. Zo werkt het:

Ga eerst eens ontspannen zitten. Sluit dan met je duim je rechterneusgat af en adem door je linker neusgat langzaam en diep in. Houd je adem nu zes seconden vast en druk ondertussen je linkerneusgat dicht met je duim. Adem nu langzaam in met je rechter neusgat en houd jeqademhaling nogmaals zes seconden vast om vervolgens weer met je linker neusgat uit te ademen.

Herhaal het ritueel minimaal vier keer en blijf erna nog vijf minuten ontspannen zitten, terwijl je rustig door je neus ademt.

De wisselende neusgatademhaling zou beide hersenhelften activeren waardoor er een diep gevoel ontstaat van rust en vrede. Probeer het maar eens!

Heb jij de wisselende neusgatademhaling wel eens geprobeerd? Wat was jouw ervaring?

Lees ook:7 tips om te ontstressen
Lees ook:Vijf minuten meditaties
Lees ook:Oefening 6: Kristallen aftellen
Lees ook:Mediteren voor beginners
Lees ook:Oefening 2: Ademhaling

1 Reacties // Reageer

One thought on “Ontspannen met de wisselende neusgatademhaling

  1. Karla

    Wat leuk! Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ik ga het zeker proberen………..

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>