Mindfulness in opkomst op Amerikaanse scholen

In 48 Amerikaanse staten zijn scholen actief bezig met mindfulness. In Californië alleen al gaat het inmiddels om honderden scholen. Het resultaat is veelbelovend.

Mindfulness helpt met het verbeteren van focus en aandacht. Amerikaanse leraren en schoolbestuurders zien het als instrument om prestaties op school te verbeteren. Tegelijkertijd helpt mindfulness ook met het kalmeren van de kinderen. Ze leren meer over vriendelijkheid en mededogen. Hierdoor verbetert de sfeer op school.

mindfulness op school

[Copyright foto: Stock XCHNG]

Kinderen en stress
Amerikaanse schoolkinderen staan onder grote druk. Er wordt veel getest en getoetst, ouders hebben hoge verwachtingen, leraren voeren de druk op. Ook komen er veel prikkels op hen af via tv en social media. Om beter met alle stress om te gaan mediteren de kinderen op een school met een mindfulnessprogramma elke de ochtend en na de pauze. De leerkrachten zijn zeer tevreden over de resultaten, net als de kinderen zelf.

MindfulKids
Ook in Nederland wordt inmiddels voorzichtig geëxperimenteerd met meditatie op basisscholen. MindfulKids is bijvoorbeeld een versie voor kinderen van de mindfulnesscursus voor volwassenen. De effecten zijn wetenschappelijk aangetoond. Een mindfulnesstrainer leert de kinderen de oefeningen en onderwijst de leerkracht, zodat mindfulness in het lesprogramma een vaste plek kan krijgen.

Bron: Los Angeles Times

Lees ook:Meditatie bewezen effectief tegen depressie
Lees ook:Geluksles op school
Lees ook:Spanning tegen gaan met mindfulness
Lees ook:Kinderen en spiritualiteit
Lees ook:Mindfulness lerares Tara Brach in Nederland

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>