7 gouden inzichten voor innerlijk geluk – een boekrecensie

Hanneke van Gompel (1964) is (management)coach en auteur. Na een carriere in het bedrijfsleven, heeft zij sinds 2001 haar eigen praktijk. Ze begeleidt professionals en leidinggevenden uit diverse organisaties op weg naar authenticiteit. Daarnaast geeft ze lezingen en workshops over haar eigen leven en inzichten. Zo schreef ze de reeks Van denken naar voelen en geeft ze jaarlijks een VDNV-agenda uit. Ook staat haar gelijknamige workshop in de top 10 van online cursussen van de Libelle-Academy. Onlangs kwam haar laatste boek in deze reeks uit: 7 gouden inzichten voor innerlijk geluk dat wij mochten recenseren.

9200000031580239

Zakenvrouw op het spirituele pad

Hanneke was een zakenvrouw pur sang en werkte bij een groot bedrijf toen ze een ski-ongeluk kreeg. Noodgedwongen moest ze werk uit handen geven iets waar ze als control freak erg veel moeite mee had. Loslaten werd het credo en Hanneke kwam op het spirituele pad terecht. Hanneke voelde zich, ondanks haar aanvankelijke scepsis, toch door dit pad aangetrokken en schreef over haar spirituele reis haar eerste boek. Ze ontdekte dat deze andere wereld enorm veel te bieden heeft en probeert sindsdien in haar werk de verbinding te maken tussen de zakenwereld en de gevoelswereld. Ze schetst het idee van een Gevoelsrevolutie, die ook blijkt uit het succes van boeken als The Secret etc.

Holistisch manager

Ze leert haar cliënten nu dat handelen vanuit gevoel mag juist ook in het bedrijfsleven en ziet dat haar werk zijn vruchten afwerpt. Op haar website beschrijft ze het als volgt: “De gevoelsrevolutie zal meer ruimte geven aan vrouwelijke energie, die wordt gevoed door intuïtie, bezinning, rust en gevoel. Voor bedrijven liggen hier kansen. De nieuwe manier van ondernemen, meer gedreven vanuit het innerlijke en vanuit verbondenheid, kan mooie perspectieven bieden.” Tot zover vind ik Hanneke van Gompel fantastisch, want ze preekt helemaal tot mijn koor. Ik ben namelijk ook van mening dat we ons in een revolutie bevinden (wat voor naam je die ook wilt geven) en ik denk dat er de komende jaren een grote rol is weggelegd voor mensen als Hanneke in de zakenwereld. Dit wordt trouwens ook bevestigd door trendwatcher Christine Boland die in haar meest recente trendpresentatie The Contextual Age voorspelde dat mensen als Hanneke een duidelijkere functie zullen krijgen binnen het bedrijfsleven als zogenaamd ‘holistisch manager’.

Mooi verzorgde uitgave

Wat meteen opvalt aan 7 Gouden inzichten voor innerlijk geluk is dat het prachtig uitgegeven is. Het is een full-colour boek met mooie vormgeving en het is direct duidelijk dat er liefdevolle aandacht aan de vorm van dit boek is gegeven. Nu kan het zijn dat dit mij opvalt omdat ik boeken uitgaf en dus daarop let, maar ik weet zeker dat iedereen die het in zijn handen heeft het erg mooi vind. Maar wat te denken van de inhoud?

Mooi in zijn eenvoud

Hanneke’s boek is eigenlijk heel simpel. Het is geschreven in gewone taal en het gaat niet over ingewikkelde termen of theorie. Het is onderverdeeld in, je raadt het al, zeven inzichten die eenvoudig zijn, maar daardoor ook erg mooi. Bijvoorbeeld: “zoek verbinding met anderen” en “volg je droom”. Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar blijkt in de praktijk zoals we allemaal weten een stuk lastiger. Hanneke geeft praktische oefeningen bij haar inzichten en vlecht haar persoonlijke verhaal door de inzichten heen. Het resultaat is een sympathiek boek dat recht uit het hart komt. Voor de doorgewinterde spirituele lezer biedt Hanneke’s boek wellicht geen nieuwe informatie, maar de manier waarop zij schikt en schrijft is wel degelijk verfrissend. In wezen is het ook allemaal zo simpel en zijn wij degenen die het ingewikkeld maken (door er met ons ego tussen te zitten) of niet goed te luisteren naar ons onderbuikgevoel.

Laat je voeden door liefde

Als je op reis gaat met Hanneke en haar boeken met aandacht leest en je doet de oefeningen, kortom, als je echt haar boek(en) leest en ernaar probeert te leven, dan heb je het meeste werk al verzet. Dan hoef je verder helemaal niet ingewikkeld te doen! Blijf bij jezelf en ken jezelf, op die manier wordt je echt authentiek en vindt je het geluk dat eigenlijk al voor je voeten ligt. Hanneke’s zevende inzicht luidt: “laat je voeden door liefde”. Als we ons allemaal gevoed voelen door liefde hoeven we elkaar niets meer te ontzeggen. En dat is een gedachte die alleen maar vruchtbaarheid beloofd. Ook in het bedrijfsleven!

{Voor meer informatie over Hanneke van Gompel en haar werk zie: Van denken naar voelen}