Boekrecensie: Transformatieve yoga – Ganga Hogendoorn

Ganga Hoogendoorn is oprichtster van Yogacentrum Sai Mithra. Ganga beoefent yoga sinds 1978 waarbij ze hatha- en raja yoga opleidingen heeft gevolgd in New York en Amsterdam. Door haar ontwikkeling in het lesgeven en het toepassen van ‘Een cursus in wonderen’ is de transformatieve yoga ontstaan. Onlangs verscheen haar gelijknamige boek Transformatieve yoga bij Ankh-Hermes.

Er staat een lotusbloem op de voorkant van het A4 formaat boek. De achtergrond zwart. De foto’s van de lotusbloem op voor- en achterplat en in het binnenwerk vormen een nogal clichématig contrast met de verder moderne vormgeving van het binnenwerk. Modern, maar niet zo toegankelijk voor een yoga werkboek. Of met wat voor soort boek hebben we hier eigenlijk te maken? Is de vormgeving van het boek misschien een ode aan Een cursus in wonderen, het omvangrijke gechannelde boek dat de transformatieve yoga sterk heeft beïnvloedt en wat ook niet zo makkelijk te lezen is?

Omslag-BoekDB

Het eindresultaat is niet van belang

Door de kleine belettering verdeelt in kolommen en met op de pagina veel wit zien we ons letterlijk geconfronteerd met momenten van bezinning en rust. Tot zover helemaal toepasselijk bij deze vorm van yoga. Transformatie is natuurlijk het sleutelwoord bij de transformatieve yoga. Houdingen worden stap voor stap opgebouwd en het eindresultaat is niet belangrijk. Er wordt bewust gebruikgemaakt van de ademhaling. Gedachten die op angst zijn gebaseerd worden naar liefde ‘gecorrigeerd’. Dat wil zeggen dat de op angst gebaseerde gedachte geen waarde meer heeft en daardoor wegvalt.

Praktisch hulpmiddel

Het boek, zo staat te lezen in de inleiding, is een praktisch hulpmiddel om niet alleen de fysieke aspecten van de yoga te ervaren, maar ook de emotionele en energetische ervaringen die vrij kunnen komen bij het doen van yogahoudingen. De houdingen zijn ingedeeld naar kernkwaliteiten, ze benadrukken een bepaald aandachtspunt in het proces van transformatie. Bovendien wordt de relatie tussen energiecentra en yogahoudingen beschreven. Een reeks yogahoudingen wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld de transformatie van gevoelens en herinneringen, overgave, het ervaren van liefde, de vrijheid om te spreken en het ervaren van eenheid.

Transformatie als beweging van angst naar liefde

Transformatie is de beweging van angst naar liefde, deze komt tot stand door vergeving en overgave. “Het toepassen van vergeving betekent dat je waakzaam bent op wat je denkt en daar verantwoordelijkheid voor neemt.” Door middel van de oefeningen in het boek kan de lezer aandacht krijgen voor ademhaling, weerstanden en de doorstroming van energie. Elke houding wordt kort toegelicht, de fysieke uitvoering en werking wordt besproken alsmede het transformatieve deel.

Geen glans zonder wrijving: als je je door de weerstand beweegt en je geeft je over aan dit wat meer abstracte yogaboek, je leest, doet de oefeningen en haalt bewust adem, kan de aanvankelijke angst voor nog weer het zoveelste yogaboek transformeren in liefde voor de auteurs, vormgevers, inhoud en zelfs genoemde lotusbloem.

Transformatieve yoga – Ganga Hogendoorn & Willemke Stilma – Ankh-Hermes – ISBN 9789020211399 - €30,00