Een goed begin is het halve werk

{door Donata van der Rassel}

Het is niet altijd makkelijk om ‘s ochtends op te staan. Soms is de gedachte aan werk of dagelijkse stress al genoeg om de dekens nog wat verder over je oren te trekken. Maar hoe je opstaat kan je hele dag beïnvloeden. Niet voor niets zegt het spreekwoord: ‘met het verkeerde been uit bed gestapt.’ Het is heel belangrijk om de dag goed te beginnen!

Eigenlijk begint de voorbereiding voor de ochtend al de avond ervoor. Zet een wekker ruim op tijd zodat je je niet hoeft te haasten. Heb je moeite met opstaan, zet je wekker dan eerder. Zo geef je jezelf de gelegenheid wat te rusten voor je echt opstaat. Je lichaam kan wennen aan het licht, je brein kan wennen aan de werkelijkheid. Schrijf je dromen op als je je deze nog kunt herinneren. Zo vergemakkelijk je de overgang van de droomstaat naar de realiteit van alledag. Bovendien kunnen je dromen je van alles vertellen. Heb je een fijne nacht gehad? Ging je laat naar bed? Sliep je goed diep en zo nee waar lag dit dan aan? Voel je je uitgerust? Deze vragen geven je meer inzicht in je slaappatroon en hoe je het kunt verbeteren.

Mediteer

Denk niet teveel na over het opstaan, maar doe het gewoon. Geef jezelf bijvoorbeeld tien minuten om nog wat te doezelen en stel het moment van opstaan daarna niet meer uit. Davidji, die ook wel de meditatie-goeroe wordt genoemd en al jarenlang meditatieles geeft aan het Deepak Chopra Institute in Amerika mediteert het liefst ‘s ochtends. Hij gaat nadat hij opstaat eerst naar het toilet, maar mediteert dan standaard een uur. Dit doet hij zonder een idee te hebben van wat de meditatie hem zou moeten brengen. Hij zit gewoon met zichzelf en wacht. Als er een gedachte komt, bekijkt hij deze in zijn geest en laat hij deze weer los. Op deze manier komt hij tot de kern van zichzelf en bereidt hij zichzelf voor op wat de dag hem brengt.

Tijd voor jezelf

In plaats van mediteren kun je ook een mantra chanten of je concentreren op een bepaald vraagstuk. Als je bijvoorbeeld fysieke klachten hebt, kun je daar even bij stilstaan om je lichaam met liefde voor te bereiden op de dag met al zijn uitdagingen. In de vroege morgen ligt een enorme kracht verborgen. Het is niet voor niets dat diep gelovige mensen  het belangrijkste gebed in de ochtend hebben. Sommige mensen kussen hun handen zodra ze wakker worden; dit zou geluk brengen en helpen obstakels te overwinnen. Of je nu mediteert of niet, neem even tijd voor jezelf. Als je kinderen hebt, zorg dan dat je wakker bent voordat zij wakker worden.

Begroet de zon

Yoga helpt om je chakras’ opnieuw uit te lijnen en kan bijzonder opwekkend werken. Doe een paar keer de zonnegroet en groet de zon echt terwijl je dit doet. Wil je liever wat langzamer opstarten? Probeer dan yin-yoga; een zachte vorm van yoga die gericht is op ontspanning. Als je yoga goed uitvoert kan het je geest en lichaam een enorme opkikker geven.

Vergeet niet te ontbijten!

Neem een lauwwarme douche, te warm douchen is niet goed voor je bloedsomloop, maar maakt je ook slaperig. Vergeet ook niet om te ontbijten! Het ontbijt is echt de belangrijkste maaltijd van de dag, maar wordt zo vaak overgeslagen. Luister naar je lichaam. Als je de dag ontspannen en gezond begint, leg je een goede basis voor jezelf en zul je moeilijkheden en stress gemakkelijker kunnen weerstaan.

{Copyright morning ritual at the Ganges foto Sitomon via Flickr}

 

Lees ook:Yoga ter ondersteuning van een detox
Lees ook:Vijf minuten meditaties
Lees ook:Een orgasme dankzij yoga
Lees ook:5 mediteer tips voor beginners
Lees ook:Yoga goed voor je hart

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>