Is het mogelijk om je eigen toekomst te voorspellen?

dreamcatcherHoe ongeloofwaardig het ook klinkt, jij kunt zelf je toekomst sturen! In principe doe je dit al. Misschien heb je nare ervaringen gehad in de liefde en zijn daardoor je gedachten rondom relaties negatief. Misschien wil je nu nooit meer aan een nieuwe relatie beginnen of trek je juist onbewust steeds weer een vergelijkbare partner aan. Op deze zaken heb je zelf invloed, wat dus niet altijd even handig uitpakt. Hoe is dit mogelijk en hoe kun je dit voorkomen?

Zijn je hersenen te vertrouwen?

Je hersenen zijn een rijke informatiebron. Je leert van je ervaringen, je hersenen slaat informatie op in je geheugen en haalt ze weer naar boven op die momenten dat ze nodig zijn. Maar ons geheugen is niet altijd even betrouwbaar. Telkens wanneer er een herinnering naar boven komt borrelen kun je er onbewust iets bij bedenken, wat vervolgens bij de herinnering in je geheugen wordt opgeslagen. Dat zorgt ervoor dat ons geheugen niet altijd even betrouwbaar is. Dankzij je hersenen kun je een beeld vormen van gebeurtenissen die (nog) niet gebeurd zijn zo maak je toekomstplannen. Je hersenen slaan dit op als herinneringen. Dit heeft grote invloed op je gedrag.

Onbetrouwbaar

dreamcatcher2Als je bewust aan een vervelende herinnering denkt, denk je dat de kans groot is dat dit nogmaals zo zal gebeuren. Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn! Toch handel je er wel naar, door bijvoorbeeld nee te zeggen tegen iets dat je graag zou willen doen, maar wat in het verleden slecht afliep. Je wilt niet nog een keer dezelfde fout maken. Door je angst op herhaling laat je je belemmeren en probeer je misschien ook anderen te beletten om dingen te ondernemen. Je verwacht iets en trekt dat daardoor juist aan. Wat zonde is want zou je dit patroon kunnen doorbreken dan kun je iets nieuws ervaren en creëer je een nieuwe herinnering waarmee je verder kunt komen in het leven.

Vertrouwen

Gelukkig is er hoop, je hersenen zijn kneedbaar. Het maakt geen onderscheid tussen fictieve en werkelijke herinneringen en dus is het mogelijk om herinneringen uit het verleden te vervangen voor praktische nieuwe gedachten. Deze nieuwe positieve herinnering worden in je geheugen opgeslagen als de waarheid. Vergelijkbaar met een computer die je opnieuw programmeert.

Creëer met de onderstaande 7 eenvoudige stappen opgesteld nieuwe herinneringen:

1. Maak je los van een oude herinnering

Bedenk eerst welke herinnering in de weg zit. Haal in gedachten dat beeld naar voren waar je vanaf wilt. Vraag je af welke gevoelens het bij je oproept en beoordeel het gevoel met een cijfer, waarbij 0 staat voor zeer slecht en 10 juist voor zeer goed. Probeer de herinnering voor je te zien als een zwart/wit geheel en maak het zo klein totdat er niets anders meer overblijft dan een klein zwart stipje. Plaats het stipje in gedachte op je linkerhand en smijt het dan zo ver mogelijk weg.

2. Maak een nieuwe herinnering!

Visualiseer een positief beeld, iets wat je wilt. Een gedachte die je blij of trots maakt. Roep een gedachte op die ervoor kan zorgen dat je in de toekomst de juiste keuzes zult maken. Bekijk dit beeld en beoordeel het met een cijfer. Waarbij 0 staat voor zeer slecht en 10 juist voor zeer goed. Maak deze herinnering steeds duidelijker en groter. Om het gevoel te versterken helpt het om er iets bij te bedenken bijvoorbeeld vrolijke muziek. Leg vervolgens het beeld op je rechterhand en smijt dat richting het zwarte puntje.

3. Oud wordt nieuw

Laat nu opzettelijk het zwarte puntje naar je toekomen, wanneer het dichterbij komt schuif je er het nieuwverworven grote beeld voor. Het zwarte punt kan je daardoor niet meer bereiken en is door het nieuwe beeld vervangen. Blijf deze stap herhalen totdat het niet meer lukt om het zwarte puntje naar je toe te halen.

4. Checkmoment

Controleer of de oude herinnering werkelijk verdwenen is door hem op te roepen. Het kan zijn dat je het beeld nog kunt zien, maar het belangrijkste is dat je daarbij niet meer de negatieve gevoelens beleeft. Ervaar je ze toch? Herhaal dan punt 3.

5. Symboliek

Verzin een symbool; een woord of voorwerp die past bij je nieuwe herinnering. Heb je bijvoorbeeld een herinnering geschapen waarbij je vol zelfvertrouwen een presentatie kunt geven, dan zou je symbool een superheld kunnen zijn. Schrijf (teken) de metafoor op.

6. Herinnering vastleggen

Om ervoor te zorgen dat de herinnering blijft roep je deze twee keer per dag op. 21 dagen in de ochtend en avond. Wees je telkens bewust van het positieve gevoel dat erbij hoort. Hiermee zorg je dat de nieuwe gedachte in je lange termijn geheugen wordt opgeslagen.

7. Herinner jezelf aan de herinnering

Blijf de hele dag door bewust van het nieuwe beeld. Kies of maak een afbeelding van het gekozen symbool en plak deze op plaatsen die je regelmatig passeert. Bijvoorbeeld een spiegel, een deur of de koelkast en pas je paswoord en screensaver van je computer aan. Telkens wanneer iets je aan de herinnering laat denken helpt dat om je hersenen het als de waarheid te laten zien.

Geen reacties // Reageer