Een schat aan liefde in je relatie: recensie

Een schat aan liefde in je relatie is een boek van Marthe van der Noordaa. Ze is verbonden aan het ITIP School voor leven en werk en begeleidt koppels in hun relatie. Ik mocht een exemplaar recenseren. De conclusie? Allesbehalve een standaardboek over relatieproblemen en hoe daarmee om te gaan. Maar een positieve manier om opnieuw naar je relatie te kijken en nieuwe energie in te blazen. Een boek dat focust op het mooie van de liefde – en daar word ik vrolijk van.

Een schat aan liefde in je relatie
Marthe van der Noordaa zoomt in op de schat aan liefde die in elke liefdesrelatie schuilgaat maar soms in de dagelijkse maalstroom ver weg lijkt. Ze geeft tips hoe je deze schat (opnieuw) opdelft. Daarbij maakt ze onderscheid tussen drie fases in een relatie: de ontmoeting, de leerweg en het mysterie van de liefde.

De ontmoeting
Vraag een stel naar hoe ze elkaar hebben ontmoet en je ziet ze opveren. De liefde sprankelt weer even. Onthoud dat maar: dat is een leuke vraag tijdens een etentje met kennissen! In die eerste ontmoeting ligt de kiem van de hele relatie: het energieke en gelukzalige beginpunt van je relatie. Die hartstochtelijke vonk kun je weer tot leven wekken, dat is de bemoedigende boodschap van de auteur. En weet jij nog hoe verliefd je ooit was, hoe geweldig je je partner vond en hoe je je van je beste kant liet zien?

De leerweg
Als je jezelf leert kennen en beter gaat begrijpen, kun je ook meer begrip en liefde voor de ander opbrengen. Je kunt de ander zien zoals die is, omdat je jezelf leert zien hoe je werkelijk bent. Dat betekent zelfreflectie en –onderzoek als onderdeel van de liefde. Hard werken dus. Niet altijd even leuk maar wel zinnig. En o ja: de ander is er niet om jou gelukkig te maken…

Door je te realiseren dat wat bij jou hoort en wat bij de ander, word je je bewust van je eigen gedrag en van de motieven van je handelingen. Je overstijgt de schuldvraag. Het gaat volgens Marthe van der Noordaa om het opheffen van onwetendheid, bron van alle lijden. Zie het niet als een opgave maar als een kans om jezelf diepgaand te leren kennen en te blijven ontwikkelen, in dienst van de liefde.

Het mysterie van de liefde
De derde fase waaraan Een schat aan liefde in je relatie refereert gaat over het beleven van het mysterie van de liefde. Dit leidt tot het opheffen van afgescheidenheid. Het is het meest zweverige deel van het boek. Dat krijg je natuurlijk al snel als het gaat over het ongrijpbare aspect van de liefde! Toch leest ook dit gedeelte makkelijk weg.

Open en eerlijk
Marthe van der Noordaa is in het boek opvallend open over haar eigen huwelijk. Ze is al ruim 25 jaar samen met haar man. En ook zij hebben flink ruzie gemaakt – ter geruststelling. In het boek staan daarnaast veel voorbeelden uit haar praktijk. Deze concrete verhalen over liefdesrelaties zijn een mooie aanvulling op het betoog. Het geeft bovendien inzicht: iedereen worstelt met dezelfde zaken. De auteur inspireert om met andere ogen te kijken naar je relatie. Met her en der leuke en ook goed toepasbare tips. Het boek is mooi vormgegeven. De prachtige zwart-wit foto’s maken het compleet. De foto op op het schutblad, als je het boek openslaat, is een foto van Marthe van der Noordaa en haar man in hun jonge jaren.

Lezen? Bestel dan direct Een schat aan liefde in je relatie!