Oefening 20: Leren omgaan met afleidingen tijdens meditatie

Veel mensen hebben last van omgevingsgeluid en andere afleidingen, wanneer ze beginnen met mediteren. Voor velen is het ook moeilijk om hier mee om te leren gaan en alsnog een fijne meditatiesessie te ervaren. Gelukkig zijn er manieren om dit toch te leren.

Bij het omgaan met afleidingen uit de omgeving is het belangrijk om niet te proberen de afleiding buiten te sluiten. De volgende oefeningen komen uit het boekje ‘meditatie van week tot week’ van David Fontana en zijn bedacht om je te helpen de techniek te ontwikkelen om met afleidingen om te gaan.

1) Geef de afleiding ten eerste de kans om door je geest te worden geregistreerd, net zoals je dat ook doet met je gedachten.

2) Blijf, net als bij je gedachten, een waarnemer van in plaats van een deelnemer in de afleiding. Sta niet toe dat de afleiding op de voorgrond treedt. Als je dat wel doet, word je er een onderdeel van.

3) Probeer de afleiding niet thuis te brengen. Als het een plotseling geluid is van buiten, laat het dan een plotseling geluid van buiten blijven, in plaats van dat u probeert vast te stellen wat het geluid is en wie voor het geluid verantwoordelijk is.

4) Reageer niet emotioneel op de afleiding. Als je hem beoordeeld als onaangenaam of plezierig, neemt de kans dat het lawaai je afleidt van je meditatie alleen maar toe. Het is gewoon geluid, niet meer.

5) Misschien merk je vervolgens dat de afleiding naar de achtergrond verdwijnt. Net als bij pijn die nog aanwezig is, maar waar je geen last meer van hebt. Verdwijnt de afleiding niet, beschouw deze oefening dan toch als een leerervaring die waardevol is voor je meditatie. En als je erin slaagt om onbewogen te blijven, is het een teken van vooruitgang.

6) Staak de meditatiesessie tenslotte niet vanwege een afleiding. Doe je dat wel, dan heeft de afleiding gewonnen. Soms wordt gezegd dat je jezelf zachter moet maken rond de afleiding, in plaats van harder. De ervaring zal je leren helpen wat dat betekent.

(Overgenomen en enigzins bewerkt uit het boek ‘Meditatie van week tot week’, uitgeverij Librero, ISBN 90-5764-528-9)

Lees ook:Mediteren? (bijna) iedereen doet het!
Lees ook:Introductieworkshop NU-meditatie
Lees ook:Workshop Nu-meditatie
Lees ook:Training Transcendente Diepte Meditatie
Lees ook:5 tips voor als mediteren niet lukt

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>