Welke meditatiemethode past bij jou?

Meditatie is goed voor je. Voor je gezondheid, voor hoe je met stress omgaat, voor je welzijn. Voor een beginner is de wereld van meditatie soms echter enigszins intimiderend. Er zijn zoveel verschillende technieken. Hoe maak je de juiste keuze? Waar moet je beginnen? We zetten 5 meditatievormen op een rij die ook goed te doen zijn voor beginners, zodat je kunt ontdekken welke meditatiemethode bij jou past.

[Copyright foto: Pixabay]

1. Geleide meditatie
Geleide meditaties in de vorm van meditatieve teksten die worden voorgelezen zijn vaak voor beginners een uitstekend vertrekpunt. Het idee? Je zet een meditatie op je mp3speler. Zorg dat je even niet wordt gestoord en vind een gemakkelijke houding. Koptelefoon op en luisteren maar. Er zijn talloze geleide meditaties die je kunt downloaden. Gericht op het vinden van een stille plek in jezelf tot contact maken met engelen.

2. Ademhaling tellen
Een ademhalingsmeditatie is ook prima voor beginners. Het is een manier om je op je binnenste te concentreren. Je ademhaling is het object van meditatie. Wat houdt dat in? Focus je op het ritme van je ademhaling. Tel elke in- en uitademing. Dwaal je af? Dat geeft niet. Keer gewoon terug naar je ademhaling en start opnieuw met tellen.

3. Mantrameditatie
Een mantra is een klank of een serie klanken, die je tijdens een meditatie kunt gebruiken. Je zegt de mantra achter elkaar hardop óf je herhaalt de klanken stilzwijgend in gedachten. Het idee is dat je zo je geest even tot zwijgen brengt. Waarschijnlijk is de bekendste mantra: auom (oh-u-mmm). Maar er zijn veel meer mantra’s die je kunt uitproberen.

4. Gedachten tellen
In de dagelijkse praktijk denken we talloze gedachten. Door je gedachten te tellen in een meditatie krijg je hier meer grip op. Zodra je ontspannen bent en je ogen dicht hebt, observeer je de gedachten die voorbij komen. De truc is om de gedachten te tellen zonder in te gaan op de inhoud ervan. Het gaat er niet om je geest te bevrijden van de gedachten. Je bekijkt als het ware je gedachten op een afstand en je oordeelt er niet over.

5. Wandelmeditatie
Als stil zitten niks voor jou is, wil dat niet zeggen dat je niet kunt mediteren. Er zijn ook meditaties waarbij je beweegt. Je focust dan op de bewegingen van je lichaam, meestal de voeten of benen, terwijl je rustig afgemeten passen zet. Je kunt het wandelen combineren met de ademhalingsmeditatie of een mantra (zoals hierboven beschreven). Zoek uit wat je prettig vindt.

Naarmate je vaker mediteert, gaat het je steeds beter af. Er zijn talloze meditatieboeken op de markt die je kunnen helpen! Of ga een meditatiecursus volgen!

Lees ook:Oefening 2: Ademhaling
Lees ook:Alles over mantra’s
Lees ook:Introductiecursus Meditatie
Lees ook:The World of Meditation
Lees ook:Spiritueel sauna-bezoek

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>