Glossy Jezus verschenen

Als beroemdheden als Linda de Mol, Maarten van Rossum en Youp van ‘t Hek een eigen glossy krijgen; dan toch zeker ook de bekendste persoon op aarde. Dat is de gedachte achter de eenmalige glossy Jezus! die vanaf vrijdag 6 februari in alle kiosken, boekhandels en supermarkten verkrijgbaar is.

glossy Jezus
Hoofdredacteur Arthur Japin verleende uit pure nieuwsgierigheid en ‘hang naar het ongerijmde’ zijn medewerking. Hij ontdekte dingen over Jezus die hij niet wist en reisde voor het blad af naar de Negev-woestijn in Israël. Het was de bedoeling om daar ‘verzocht’ te worden zoals Jezus, en dat gebeurde ook: Japin kwam midden in een militaire oefening terecht. ‘Dit is dus religie: groepsdwang en geweld’, concludeert hij in het hoofdartikel. En ook: liefde en vergeving tot het uiterste is het enige dat de wereld nog kan redden.

Dat is ook de conclusie van de bekende psychiater Bram Bakker die voor de glossy een artikel schreef over de heilzaamheid van vergeving. Verder bespreekt Ben Tiggelaar de leiderschapskwaliteiten van Jezus en popprof Leo Blokhuis laat de invloed van Jezus in de popmuziek zien. Fotograaf Hans Aarsman bespreekt Da Vinci’s Laatste Avondmaal op een wel heel originele manier.

Het gerenommeerde reclamebureau KesselsKramer verzorgde de fotografie en de vormgeving. Het was voor hen een uniek en spannend project. Van directeur Erik Kessels kwam het idee voor een virtuele 3D pelgrimstocht, dat nog nooit eerder is vertoond. Verspreid door het blad staan foto’s van de grond waar Jezus letterlijk heeft kunnen lopen. Door daar via de app Layar op te gaan staan, waant de lezer zich op de mooiste plekjes van Israël.

De cover is onderdeel van een modereportage waarin personen uit Jezus’ leven op een hedendaagse manier zijn gefotografeerd in tweedehands kleding van het Leger des Heils. We zien Maria als KLM-meisje, Thomas als student en Zacheüs als ‘fly-on-the-wall’

De glossy Jezus! is een initiatief van vier mensen die zelf christen zijn en het beeld dat veel mensen van Jezus hebben, willen opfrissen en bijstellen. Daarvoor hebben zij voornamelijk samengewerkt met niet-gelovige schrijvers, vormgevers en fotografen, om de meeste kans te maken op een verrassend eindproduct. Het resultaat is een eigentijds en uniek document dat oude feiten combineert met nieuwe gedachten en visies. Om met Arthur Japin te spreken: ‘Het is niet wat u verwacht. Geloof me’.

De glossy Jezus! is uitgegeven door Lentemedia, i.s.m. Kesselskramer. Ht telt 128 pagina’s en kost € 7,95. Vanaf vrijdag 6 februari verkrijgbaar bij: Ako, Bruna, AH, Jumbo e.v.a.

Lees ook:Goede Vrijdag
Lees ook:Waar staat goede vrijdag voor?
Lees ook:Joden uit India naar Israël
Lees ook:Protest tegen chocolade-Jezus aan kruis genageld
Lees ook:“Jezus had een vrouw”

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Glossy Jezus verschenen

  1. M. de Winter

    De commerciële kreet “Jezus is verschenen” is weliswaar vermakelijk, maar voor de rest… Oppervlakkig, onvolledig en onjuist. Allereerst de cover: een redactie met een klein beetje historisch besef had geweten dat de protagonist niet blank geweest kon zijn. Over Jezus’ vrouw Maria Magdalena en hun zoon Xzullr en dochter Sarah: weinig, niets en nog minder. Over de afsplitsing van Jezus’ leer van het Jodendom: ach, waar gaat dit magazine eigenlijk wél over…?

      /   Reply  / 
  2. Nicolaas

    Xzullr… Profeet van het Xzemenisme. Prachtvoorbeeld van hoe een religie zo uit den dikken duim gezogen kan worden. Ook ik zou er zowat nog in zijn getrapt. Mijn eigen dikken duim hef ik waarderend richting den geestelijken vader ervan.

      /   Reply  / 
  3. E.M. Osdorper

    Geestelijke vader in kwestie is Wladimir Arn, een Tsjechisch-Nederlandse schrijver die erin geslaagd is aan te tonen hoe men een 100% verzonnen godsdienst er zo in kan wrijven dat die al halverwege een boek van een paar honderd bladzijden als waarheidsgetrouw gezien wordt. Overtuigingskracht, maar ook een meedogenloze steek richting andere religiën, die meer dan mogelijk ook simpelweg verzonnen, ingewreven en daarna dus “waarheidsgetrouw” werden. Niet dat dit wat uitmaakt hoor, kinderen geloven in Sinterklaas, kreupelen geloofden in Jomanda, en radeloze Duitsers geloofden in hun toenmalige messias Adolf Hitler. Puur en alleen DE WIL om te geloven blijkt de essentie van dit alles.

      /   Reply  / 
  4. E.M. Osdorper

    Overigens vond ik de “Glossy Jezus” maar zozo. Wat dat betreft sluit ik mij geheel en al bij M. de Winter aan.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>