Good food: word in 1 maand de beste versie van jezelf

Good food van Laurianne Ruhé is alweer een nieuw kookboek over gezonde voeding. Voeding die energie geeft, stralend, slank en blij maakt. Kortom: geen vulling maar voeding. Voeding waar je lichaam blij mee is. Een recensie.

Frisdrank, junkfood, E-nummers. De hedendaagse gemiddelde westerse mens eet ongezond. Labaratoriumeten, wordt dan in Good food genoemd. En dat blijft niet zonder gevolgen. Kanker, diabetes, candida et cetera zijn allemaal gelinkt aan voeding en leefstijl.

Ultieme gezondheid
Laurianne Ruhé is ervaringsdeskundige. Zij start haar boek met haar eigen verhaal. Hoe ze haar gezondheid wist terug te winnen door radicaal anders te gaan eten. Haar overtuiging? Dat kan iedereen. In vijf essentiële stappen beschrijft zij de weg naar ultieme gezondheid:

  • bewustwording
  • vind je gif
  • ontgift
  • goede voeding
  • verandering in jezelf

Oermens
Good food draait grotendeels om de theorie van het paleodieet. Eten als de oermens dus. Vlees, vis, eieren, noten, zaden, groenten, fruit en knollen. Geen suiker/zoetstoffen, kunstmatige toevoegingen, gluten, gist, koemelkproducten, en witte rijst, pasta en aardappelen. Sinds een half jaar baseer ik mijn dieet op grotendeels deze richtlijnen. Met als gevolg dat ik me veel fitter en geconcentreerder voel. Maar dat vlees eten blijf ik lastig vinden uit spirituele overwegingen. Hierover schreef ik het blog Vegetarisch eten en spiritualiteit. Bij Laurianne Ruhé vind je echter in tegenstelling tot de paleo-aanhangers vrijwel geen recepten met vlees. Een verademing.

Gezonde vervangers
Om je eetpatroon drastisch te veranderen moet je van goede huize komen. Laten we wel wezen: dat is niet makkelijk. Zeker niet in een omgeving vol snoep, snacks en alcohol. Laurianne Ruhé erkent dit. Zij geeft daarom voor elke slechte voedingsgewoonte een gezond alternatief. Gezonde vervangers voor brood, ketchup uit de winkel en zelfs voor een glas cola. Door langzamerhand stap voor stap deze vervangers te gaan nuttigen, kom je een heel eind.

80/20 regel
Ook sympathiek: de 80/20 regel. Eet voor 80% good food. Dan kun je ‘smokkelen’ met de resterende 20 %. De basis is dan immers ondersteunend en voedend voor je lichaam. Een enkel kopje koffie, een speltboterham of een keer een chocloaatje – daar is dan (beperkt) ruimte voor. Daarmee is het geen dieet maar een leefstijl die je voor de rest van je leven kunt volhouden.

Compleet
Naast lekkere recepten, is er ruimte in Good Food om je persoonlijke doelen in kaart te brengen. Het boek bevat een seizoenkalender voor fruit en groenten, budgettips, tips voor het plannen en organiseren van gezonde maaltijden. Het helpt je om over te stappen op gezondere voeding die bij jouw lichaam en jouw situatie past. Kortom: een compleet boek over gezonde voeding.

Lezen? Bestel Good Food hier!

Good food

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Vegetarisch eten en spiritualiteit
Lees ook:Health Seminar David Wolfe
Lees ook:Gezonde voeding volgens de Ayurveda
Lees ook:Alles draait om je hormonen
Lees ook:Het Suiker Boek: de gevaren van suiker

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>